Twitter-makta rår

netthoder

Den 22. januar kom en flyvert på en SAS-flight i skade for å nekte Norges ukronede konge i sosiale medier, Stormberg-gründer Steinar J. Olsen, et glass vann. Det skulle han ikke ha gjort, skriver PR-rådgiver og forlegger Anders Cappelen i E24.

Det første Olsen gjorde da han ankom Gardermoen, var å blogge om sin dårlige kundeopplevelse. Deretter sendte han følgende melding til sine 4654 followers på Twitter: «Landet nettopp. Har skrevet om #SAS og elendig kundebehandling,» samt lenke til blogginnlegget.

Multiplikatoreffekten

Olsens tvitring ble raskt plukket opp av andre i hans Twitter-nettverk, som videretvitret den til sine followers, som så vidretvitret osv. Ved å hashtagge (#SAS) skapte Olsen en såkalt tråd som alle kunne følge om de søkte på #SAS. I løpet av kort tid var det derfor langt flere enn de av Olsens followers som leste tvitringen hans, som ble eksponert for hans beskyldning mot SAS.

Les hele saken hos E24